UtbildningDirekt använder sig av cookies för att förbättra din användarupplevelse.
Jag har förstått
Vad är cookies?

Revenue Management för restaurang

VisitaAkademin


Kort om utbildningen

Längd: 1 dag
Pris: fr. 2 100:- exkl. moms
Arrangör: VisitaAkademin

Anmäl intresse
Många restauranger tillämpar idag någon form av Revenue Management med exempelvis differentierad prissättning, men utan att egentligen ha några kalkyler och statistik som grund för sina strategier. Ett av målen med kursen är därför att göra teori av praktiken...

Kursbeskrivning


Många restauranger tillämpar idag någon form av Revenue Management med exempelvis differentierad prissättning, men utan att egentligen ha några kalkyler och statistik som grund för sina strategier. Ett av målen med kursen är därför att göra teori av praktiken, inte tvärtom! Historiskt sett har restaurangbranschen utgått från ett kostnadsperspektiv när det gäller utbud, prissättning och har inte alltid tagit hänsyn till marknadskrafterna. Med hjälp av teorierna från Revenue Management utvecklas ett nytt synsätt där man kan ta kontroll över efterfrågan och prissättning i syfte att optimera intäkterna för maximal vinst.

Innehåll
Som introduktion kommer deltagarna att få inblick och förståelse för hur väl Revenue Management lämpar sig för restaurangbranschen.

Vi går igenom nya användbara nyckeltal och alla lär sig att beräkna RevPASH, beläggning etc och hur dessa nyckeltal kan leda till ökad kontroll över verksamhetens lönsamhet.

Deltagarna kommer att lära sig hur restaurangen kan prognostisera hög eller låg efterfrågan (över året, månaden, veckan och dygnet) och vilka strategier gällande menyer, prissättning, bemanning, merförsäljning etc som bör tillämpas utifrån prognosen. 

Med hjälp av ”LEGO Restaurangen” visas hur viktigt det är att använda sig av försäljnings- och bokningsstrategier som bygger på den förväntade efterfrågan.

Vi beräknar en restaurangs optimala bordsmix.

Hur sätts priser idag och hur kan en differentierad prissättningsfilosofi utvecklas?

Deltagarna blir skickliga utövare av Menu Engineering.

Föreläsning varvas med övningar och exempel från olika restaurangverksamheter i Sverige och utomlands. 

Kursmål
Att ge deltagarna praktisk kunskap om hur de kan optimera restaurangens intäkter genom Revenue Management. Deltagarna kommer också att få verktyg och förutsättningar för att kunna skapa en Revenue Management kultur på sina egna restauranger. 

Målgrupp
Störst behållning av kursen har den som har en arbetsledande position t ex F&B Manager, källarmästare, restaurangchef, kökschef, hovmästare, köksmästare eller naturligtvis äger och driver restaurangen själv. Alla som arbetar på boknings- och försäljnings-avdelningarna har också stor behållning av kursen.


Kursledare
Fredrik Önrup, konsult och föreläsare inom Revenue Management med 15 års erfarenhet i ämnet. Har tidigare bland annat varit Revenue Manager på Grand Hôtel i Stockholm.


Kurslängd
1 dag

Sista anmälningsdag
30 dagar före kursstart.

I mån av plats beviljas senare anmälningar.

I priset ingår kursmaterial, lunch och kaffe

Kursmål


Att ge deltagarna praktisk kunskap om hur de kan optimera restaurangens intäkter genom Revenue Management. Deltagarna kommer också att få verktyg och förutsättningar för att kunna skapa en Revenue Management kultur på sina egna restauranger.

För vem


Störst behållning av kursen har den som har en arbetsledande position t ex källarmästare, restaurangchef, kökschef, hovmästare, köksmästare, arbetar med restaurang- och köksekonomi eller naturligtvis äger och driver restaurangen själv. Alla som arbetar på boknings- och försäljnings-avdelningarna har också stor behållning av kursen.

Om arrangören



VisitaAkademin

Visita är bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen. Visita samlar mer än 4 600 medlemsföretag med över 6 500 verksamheter, främst hotell, restauranger, caféer, nöjesrestauranger, cateringföretag, konferensanläggningar, spa, campingföretag, vandrarhem, skidanläggningar, nöjes- och djurparker, turistbyråer, turist- och eventföretag.

Som branschorganisation hjälper Visita företagen att växa och utvecklas och är besöksnäringens företrädare i politiska frågor. Som arbetsgivarorganisation ger Visita företagen råd och stöd i arbetsgivarfrågor och i förhandlingar med våra fackliga motparter. Visita tecknar branschens kollektivavtal och är en medlemsorganisation i Svenskt Näringsliv.

Visita arbetar för att lagar, regler och affärsvillkor ska utformas så att näringen ges ännu bättre möjlighet att inta en väl framskjuten position i Sverige och internationellt, så att vi i ännu högre grad kan bidra till ökad tillväxt och nya jobb.

Kontakt

+46 8 762 74 00

www.visitaakademin.se

Sveavägen 25
103 69 Stockholm Sverige

Intresseanmälan

Skicka en intresseanmälan för Revenue Management för restaurang